Ćwiczenia w orientacji, położenie w przestrzeni i relacje między
przedmiotami.
Kształcenie u dziecka orientacji w przestrzeni, to ciągły proces,
który odbywa się w naturalnych sytuacjach życiowych i polega na zdobywaniu
własnych doświadczeń przy użyciu wszystkich zmysłów.
Dziecko rozpoczynając programową edukację posiada już ogólną
orientację w przestrzeni. Rozumie i poprawnie stosuje większość
zawiązanych z nią pojęć: na, pod, nad, obok, przód, tył,
na prawo, na lewo itp.
Książeczka Ćwiczenia w orientacji to wybór wielu cennych rozwiązań
służących utrwalaniu pojęć i umiejętności orientacji
w przestrzeni, wzajemnego położenia obiektów i zjawisk, rozpatrywania
ich pod względem cech wielkościowych, jakościowych i mierzalnych:
- określenie położenia przedmiotów w przestrzeni względem obserwatora
i innych przedmiotów: za, pod, nad, obok, wewnątrz, na lewo, na prawo, do przodu,
do tyłu, w górę, w dół,
- przypisywanie przedmiotom cech wielkościowych: długi, krótki, szeroki,
wąski,
- porównywanie przedmiotów pod względem wybranej cechy: długi - krótki,
szeroki - wąski, niski - wysoki,
- poprawne używanie oraz rozumienie stosowanych zwrotów i określeń.
Książeczki PUS służą zawsze w połączeniu z Zestawem
Kontrolnym PUS - poręcznym, zamykanym pudełkiem z plastiku w którym znajduje
się 12 ponumerowanych klocków, a cyfry na klockach odpowiadają numerom
zadań w książeczkach.